reklama

Ako sme sa stali rukojemníkmi internetových obchodov

K dobe internetového nakupovania patrí aj doručovanie tovaru kuriérom. Predpokladám, že každý má nejakú skúsenosť s týmto výdobytkom doby internetu, ale môj zážitok ma prinútil rozmýšľať, že klasické nakupovanie nie je prežitok.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (42)

Už sme si všetci zvykli na dobu internetu: zakúpime tovar, zaklikneme doručenie kuriérom, zaplatíme kartou a kuriér sa nám ozve, že tovar doručí medzi 9-18 nasledujúci deň. Shit! To mám akože celý deň byť doma? Šak to nemôže vyť až také ťažké rozvrhnúť si jazdy na ďalší deň a napísať klientom, kedy asi budem u nich. Nič, napíšem do poznámky, nech mi zavolá 2 hodiny pred očakávaným príchodom, čo mi prepravná spoločnosť potvrdí ako možnosť pri vyplňovaní možností doručenia. Na druhý deň zrazu telefonát, že už je dole na ulice. Ako to? Nemal mi volať 2 hodiny vopred?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Toto poznáme asi všetci, ale moja posledná skúsenosť sa líši, pretože internetový obchod MALL.sk a prepravná spoločnosť DPD si zo mňa urobili rukojemníka vo vlastnom dome na 3 dni.

Jeden deň som si na webovej stránke MALL.sk objednal tovar s tým, že bude doručený nasledujúci deň. Za expresné doručenie som zaplatil 4,80 € . Ešte v ten deň večer o 18:56 som dostal od spoločnosti DPD SK potvrdenie o doručení balíka na druhý deň. Takže som čakal celý deň doma od 9 do 18, balík nikde, nikto sa mi neozval. Na vlastný popud som po 17:00 kontaktoval prepravnú spoločnosť DPD, ktorá mi vysvetlila, že moja zásielka pozostáva s 2 balíkov – mojho objednaného tovaru a šálu Slovensko, ktorý som si vôbec neobjednal a ani som oň nestál, bol to darček od spoločnosti MALL.sk za nákup (predpokladám, že to boli nepredané prebytky po hokejových majstrostvách). Tovar je síce na sklade, ale čaká sa na doručenie šálu, ktorý som si ani neobjednal. A odporučili ma na zákaznícku linku MALL.sk, pretože doručovacia spoločnosť len vykonáva, čo si klient, v tomto prípade MALL.sk, u nich objedná. Preto som si na zákazníckej linke dohodol postup, že šál mi je ukradnutý a bude doručený inokedy alebo nikdy a tovar by mal byť doručený, čo možno najskôr, teda nasledujúci deň (už 2 dni od objednania). Po akcii so šálom som ešte v ten istý deň o 19:13 dostal som dostal email od spoločnosti DPD, že zásielka bude doručená na druhý deň.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tak som opäť čakal na zásielku medzi 9-18, s tým, že sa mi kuriér 2 hodiny pred doručením ozve. Po 13:00 som začal byť podozrievavý a chcel som si overiť stav zásielky. Spoločnosť DPD ma informovala, že zásielka nebola vyskladnená na doručenie, lebo pokyn zo spoločnosti MALL.sk prišiel až ráno, a preto zásielku doručia až nadruhý deň., teda o 2 dni neskôr ako som si objednal. (napriek tomu, že som dostal 2 potvrdzujúce emaily o doručení včera a dnes) Pri reklamácií služby mi bolo povedané, že tieto maily o doručení nemôžem brať vážne, že ich rozosiela automaticky systém a nie vždy platia. Tak načo ich potom rozosiela, keď ich nemám brať vážne? Nie každý má možnosť vybehnúť z práce, keď kuriéť zavolá, že je dole na ulici.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zasielka bola nakoniec doručená až na tretí deň od objednania (napriek uhradeniu poplatku za expresné doručenie) o 10:00. Inak prepravná spoločnosť napísala email, že bude doručená medzi 11:11 a 12:11, ale keďže sme správam a emailom od nej nedôverovali, tak sme radšej ostali doma a čakali, inak by opäť nesplnila to čo nám garantovala v emaile. Ten čas bol asi len taký orientačný, lepšie je sa držať zaužívaného 9-18.

Zarážajúce je, že ma nikto zo spoločnosti Mall.sk ani DPD nekontaktoval, aby mi oznámil, že doručovanie neprebehne a vlastne keby som nebol volal na zákaznícke centrum tak predpokladám, že by som čakal doteraz na šál alebo ospravedlnenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Samozrejme celá situácia sa mi veľmi nepáčila, spoločnosti si zo mňa urobili na 3 dni rukojemníka vo vlastnom dome a chcel som prepravu reklamovať a nárokovať si ušlú mzdu za 2 dni, čo som zbytočne sedel doma a čakal, lebo som dostal automatický email o doručení zásielky. Inak by som, pravda, doma nesedel a nečakal. Nakoľko podľa informácii od DPD nemám s nimi žiaden vzťah, musím reklamáciu dodania tovaru a žiadosť o kompenzáciu ušlej mdzy podať spoločnosti MALL.sk, nakoľko som si tovar objednával u nej.

Celú situáciu som popísal a na moje prekvapenie sa mi po slovensky ozvala pani Gubčová, ambasádorka zákazníků MALL.sk (skutočne nie zákazníkov, ale zákazníků – google translator asi nevie prekladať slovo zákazník z češtiny), aby mi povedala, ako si môžem nárokovať vrátenie poplatku 4,80 € za prepravu. Ušlú mzdu mi nemôže preplatiť, ale ponúkla mi zľavu na ďalší nákup 15 €.

Ja som vyčíslil svoju mzdu ako odmenu za 2 pracovné dni, pričom premierná hodinová mdza na Slovensku podľa Eurostatu v roku 2018 činila 11,60, tak som si nárokoval 185,60 €. A oni ma chceli odbyť 15 €? K tomu ešte poukazom na ďalšiu službu, o ktorej by som skutočne po tejto skúsenosti dlho rozmýšľal? Neuspokojil som sa s týmto vyriešením môjho podnetu a nástojil som na inom odškodnení.

Po čase sa mi ozvala iná ambasádorka zákazníků MALL.sk, pani Sobeková a z jej mailu citujem: „Je mi ľúto, že ste si kvôli doručeniu zásielky vybrali v práci 2 dni voľna, do tohto kroku sme Vás však nenútili a rozhodli ste sa tak dobrovoľne.“ Máte pravdu, dobrovoľne na základe 3 emailov, ktoré som dostal od prepravnej spoločnosti s ktorou spolupracujete, že tovar bude doručený, a teda som predpokladal, že emaily uvádzajú pravdivú informáciu a mám ich brať vážne. Pokračujem v správe od pani Sobekovej: „Dátumy doručenia, ktoré zákazníkom potvrdzujeme v emaily sú len predpokladané termíny dodania. Bohužiaľ, neodokážeme ovplyvniť nepredvídateľné situácie, ku ktorým môže dojsť počas spracovania objednávky alebo po jej expedícii.“ Napríklad, keď expedícia viazne kvôli darčeku od spoločnosti, ktorý som si vôbec neobjednal a ani jedna spoločnosť nemá najmenšiu potrebu o tom zákazníka informovať a ten čaká od 9 do 18 doma na svoj objednaný tovar. Pani Sobeková tvrdí: „Sú to riziká, s ktorými je potrebné pri nákupe cez internetové obchody počítať.“

Jasné, takže čo je riešenie mojej situácie? Z mailu: „Čiastku za nedodržané expresné doručenie sme Vám už vrátili späť na účet, ale ušlú mzdu za 2 pracovné dni Vám rozhodne preplácať nebudeme. Za takýchto podmienok sme s Vami ako obchod kúpnu zmluvu neuzavreli. Pokiaľ Vám nevyhovuje dodanie zásiely počas pracovných dní na adresu, vždy je tu možnosť nechať si tovar doručiť na niektorý z našich Mall Shopov. Výdajne sú otvorené od rána do večera a svoj tovar si môžete prevziať kedykoľvek počas 5 pracovných dní úložnej doby, prípadne môžete vyzdvihnutím balíka poveriť inú osobu.“ A presne o to mi ide, keď si tovar objednávam cez internet a zaplatím si expresné doručenie! Aby som si ho osobne mohol vyzdvihnúť v predajni v Bratislave. To už môžem ísť rovno do tej predajne, tovar si osobne vyskúšať a rovno zobrať a neabsolvovať dobrovoľne toto martírium s doručovaním. A to nehovorím o situácií, že si z malého mesta a najbližší MALLshop máš ktovieako ďaleko.

Celá táto situácia ma inšpirovala k zamysleniu, či skutočne nie je lepšie ísť do kamenného obchodu, a tak ako kedysi si tovar pozrieť, porozprávať sa s predavačmi o jeho výhodách a nevýhodách, obzrieť si aj podobné tovary a nakoniec si krabicu odniesť rovno domov. Vo výsledku je to rýchlejšie a bez nervov a určite si na to nemusíš vybrať 2 dni voľna. Aj keď, ako som sa dozvedel, ani v mojom prípade som si nemusel, lebo spoločnosť MALL.sk ma do tohto kroku nenútila. Tovar by sa určite prebral aj sám a nechali by mi ho ležať pred dverami, alebo v lepšom prípade by som si našiel lístok, že som nebol zastihnutý a nech si tovar preberiem v MALLshope v Bratislave (počkať, nie, žlté lístky sú doména inej štátnej prepravnej spoločnosti, ale to je na ďalší blog).

Aké z toho plynie ponaučenie? Pre mňa určite, že už nikdy MALL.sk, nie preto, že mi nedoručili tovar načas, lebo to sa môže stať skutočne každému, ale preto, ako sa správajú a ako komunikujú so svojimi zákazníkmi. A pri ďalšom nákupe si skutočne rozmyslím, či nemám čas ísť si tovar pozrieť, vybrať a odviezť osobne, alebo budem znova dôverovať internetovému obchodu a prepravnej spoločnosti, ktorá mi tovar doručí medzi 9-18.

Peter Badac

Peter Badac

Bloger 
  • Počet článkov:  29
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Som Peter, študoval som film v Bratislave a Prahe a píšem hlavne o cestovaní a o mojich postrehoch zo života mimo Európy. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu